Podologia

Podologia to wyjątkowo rzadko spotykana specjalizacja zajmująca się diagnozowaniem wad, zniekształceń i zaburzeń funkcji stopy, leczeniem występujących schorzeń a także pielęgnacji stopy zdrowej i chorej. W naszym gabinecie zajmujemy się diagnostyką i leczeniem doraźnym oraz pielęgnacją kończyn dolnych i górnych. Podologia pochodzi od greckiego słowa PODOS – stopa i LOGOS – nauka. Zajmuje się ona diagnozowaniem, leczeniem i pielęgnacją stóp.

Z zabiegów podologa powinni korzystać pacjenci:

• dotknięci chorobami skóry, kości i stawów,
  • z chorobami przemiany materii (cukrzyca, reumatyzm),
  • z wadliwym ustawieniem stóp i deformacjami palców (haluksy, palce krogulcze),
  • z dolegliwościami na stopach t.j.: odciskami, modzelami, brodawkami, z wrastającymi paznokciami, pocącymi się lub przesuszonymi stopami, z rozpadlinami na piętach, z problemami grzybicy paznokci i skóry.

Modzele (łac. tyloma, callus)
Ograniczone zgrubienie warstwy rogowej naskórka spowodowane przez powtarzalny ucisk, dlatego pojawiający się najczęściej w obrębie strony podeszwowej stopy. Modzele są nieostro odgraniczone od zdrowej skóry i mają żółtawy odcień. W przypadku ich pęknięcia, wskutek nagromadzenia się wielu warstw, może pojawić się ból. Do ich rozwoju przyczyniają się zaburzenia statyki ciała, płaskostopie, zbyt ciasne obuwie. W odróżnieniu od nagniotka w ich części środkowej nie występuje rogowy czop.
Odciski (łac. clavus)

To reakcja obronna skóry na miejscowy ucisk, w postaci zwiększonego wytwarzania spłaszczonych komórek rogowych. Wywierany ucisk wgniata te twarde komórki w głąb skóry pobudzając w ten sposób ich dalsze wytwarzanie. Centralnie w odcisku zlokalizowany jest czop rogowy, mający zwykle kształt stożka, którego ostry wierzchołek skierowany jest w głąb skóry, co może powodować podrażnienie zakończeń nerwowych i napadowy ból.

Pękające pięty
To znak, że w organizmie brakuje witaminy A. W przebiegu nadmiernego rogowacenia pięt mamy do czynienia z hyperkeratozą. Jest to anormalne zagęszczenie wierzchnich warstw naskórka, stanowiące naturalną reakcję obronną organizmu. Badania wykazały, że kończyny dolne są narażone na liczne zaburzenia ze strony pracy układu tętniczego i żylnego, konsekwencją czego jest uszkodzenie wegetatywnych zakończeń nerwowych gruczołów łojowych oraz potowych. Sprawia to, że zaburzona jest fizjologia poszczególnych warstw skóry, nie otrzymują one odpowiedniej ilości płynów i lipidów. Rogowacenie występuje najczęściej w miejscach najbardziej obciążonych: na piętach, w obszarach proksymalnych stawów stóp i na zewnętrznej krawędzi podeszwy.

Powodów powstawania rozpadlin na skórze stóp może być wiele, jednak należy pamiętać także o tym, że mogą one być także następstwem wielu chorób ogólnoustrojowych.

Poniżej znajdziecie Państwo najczęstsze przyczyny tego problemu:

• zaburzenia w gospodarce wodno – lipidowej,
  • zaburzenia rogowacenia,
  • niewłaściwa pielęgnacja (bardzo częsty powód),
  • leki cytostatyczne,
  • leki rozrzedzające krew,
  • neuropatia cukrzycowa,
  • deformacje stóp,
  • nadmierne rogowacenie,
  • nadwaga (kolejny ważny czynnik),
  • nieprawidłowo dobrane obuwie,
  • modzele,
  • i inne.

Zakładanie klamer na wrastające paznokcie
Każda stopa jest inna, każdy z nas w inny sposób stawia stopy podczas chodzenia. Z tego powodu u każdego terapia leczenia wrastających paznokci może przebiegać trochę inaczej. Bardzo skutecznym sposobem na pozbycie się tej dolegliwości są specjalne klamry.

Obecnie na rynku w Polsce jest wiele rodzajów klamer korygujących. Różnią się one między sobą techniką nakładania oraz kosztem i materiałem z jakiego zostały wykonane. Optymalna klamra Fraser’a pozwala na najbardziej dokładne dozowanie miejsca i siły korekty. Klamra została wprowadzona w 1960 r. przez Ross Fraser’a. Szkocki chiropodysta opracował model indywidualnej klamry drutowej, do samodzielnego wykonania, dopasowania i założenia przez podologa. Klamra Fraser’a składa się z jednego elementu, specjalnie profilowanego kawałka drutu.
Klamra Fraser’a powinna wystarczyć na cały okres terapii (w przeciwieństwie do innych rodzajów klamer, które raz odkształcone nie nadają się do ponownego użycia). System jest bardzo skuteczny.

Co daje terapia klamrą ortonyksyjną:

• odciążenie tkanki znajdującej się w stanie zapalnym,
  • korekcja kształtu i kierunku wzrostu paznokcia,
  • terapia kojarzona-klamry i tamponowanie,
  • szybka likwidacja/redukcja bólu,
  • profilaktyka ponownego wrastania.

Tamponada
To metoda korekty paznokcia wrośniętego, polegająca na założeniu bawełnianych wkładów pod boczne brzegi płytki paznokciowej. Metoda ta w niektórych przypadkach daje zadowalające efekty. Często stosowana jest u dzieci i zapobiega wrastaniu paznokcia bardzo delikatnego.

Tamponady są też stosowane jako profilaktyka wrastania w przypadku paznokci rurkowatych, przy mechanicznym uszkodzeniu płytki lub gdy paznokieć odrasta po zabiegu chirurgicznym.

Pielęgnacja dłoni i podologia

Sterylizacja narzędzi
Wszystkie narzędzia poddajemy dezynfekcji, a następnie sterylizacji w autoklawie – profesjonalnym urządzeniu medycznym do usuwania wszelkich bakterii oraz wirusów. Każde narzędzie jest wkładane do osobnego pakietu.
Mają Państwo pewność, że nasze narzędzia są absolutnie sterylne.

Pielęgnacja dłoni
Dłonie i stopy pełnią w naszym życiu szczególne funkcje. To dzięki nim możemy na co dzień przemieszczać się i wykonywać szereg niezbędnych czynności. Dlatego ważne jest, by pielęgnacja tych miejsc prowadzona była w sposób właściwy i szczególnie staranny. Tak, by miękka i gładka skóra dłoni i stóp była przyczyną naszego zdrowia i lepszego samopoczucia.